top of page
Search

הכנת יין במיכלי ביצי בטון של נומבלו

מיכלי בטון בצורה של ביצה לייצור יין

הבטון הינו חומר נקבובי ונושם, תכונה המועילה מאוד בתהליך ההכנה והתפתחות היין. התסיסה הינה קבועה, בגלל היכולת לשמור על טמפרטורה אחידה במיכלים לאורך זמן. הצורה שלהם מייצר מערבולת שמעלה את הליז לתמיסה.


בעבר הרחוק היה נהוג להכין יין במיכלי בטון ועץ, בערך בשנות ה70 (אולי קצת לפני), היה מעבר להכנת יין במיכלי נירוסטה. בשנים אחרונות התחילה תנועה חזרה להכנת יין במיכלי בטון, בתחילה חשבתי שזו תנועה אופנתית/מגמתית או איזה גימיק נחמד, אבל להפתעתי התהליך התגלה כטוב מאוד עבור היין שאני מייצר.


ישנה חברה צרפתית שמיצרת את מיכלי הבטון במחצבה מיוחדת בצרפת, מבטון טבעי, גירי וללא כימיקלים.

היתרונות של מיכלי הבטון הם ראשית, עובי המיכל בעל יותר מ10 סמ עובי, מה שיוצר בידוד טוב ושמירה על טמפרטורה קבועה בתוכו, דבר שחשוב מאוד בתהליך התסיסה של היין, תסיסה איטית וקבועה בירידה של 1 בריקס ביום (אחוז סוכר) לעומת תהליך הייצור במיכלי הנירוסטה מחוסרי הבידוד בהם הטמפרטורה עולה ויורדת לפי תווך מערכת הקירור.


כמו כן בגלל צורתו המיוחדת של המיכל, צורת ביצה, ה- co2 (תסיסה) דוחף את היין למעלה, היין נתקע בדפנות המיכל מה שמיצר באופן טבעי סרקולציה ביין.

להפתעתי גיליתי שבמיוחד ביינות מסוג סוביניון בלאן, תהליך הכנת היין במכלים הללו מוסיף המון טעם ריח ונפח ליין, לסוג יין זה יש נטייה להיות מחוזר ( חסר חמצן) ולכן להסריח בתהליך התסיסה, המיכלים הנושמים עוזרים ליין להתפתח ללא ריח.


לפני 7 שנים הייתי הראשון שהחליט להביא את מיכלי הבטון הביצתיים לארץ ולייצר בהם יין , מניסיונות שערכתי בייצור יין במיכלים השונים, נירוסטה עץ ובטון, היין סוביניון בלאן הטעים ביותר שהצלחתי לייצר , נוצר דווקא במיכלי הבטון.


מאז ועד היום אני מיצר יין, נהנה מתהליך היצירה, הניסוי והתהייה בכל התהליך מתחילתו ועד סופו עד להשגת היין הרצוי, בצבע, בנפח בריח ובטעם.


זהו חלק קטן מעולם ייצור היין שלי, רוצים לקרוא עוד? תעקבו אחרי ב....


לחייכם!!!🍷








1 view0 comments
bottom of page